pluggtips

Här kommer en bunt med pluggtips! Eftersom jag själv har väldigt svårt att koncentrera mig och dom enda gångerna jag pluggar till prov är endast på lektionerna...
 
Gå inte och lägg dig sent. Lägg dig tidigt så du får sova ut riktig. Låter otroligt uttjatat men come on, det finns ju en anledning till att alla säger det?
 
Läs sidor om och om igen. När jag läser sidor i en bok så tänker jag "åh va bra nu har jag läst det", men om någon sen 5 min senare frågor om vad jag läst. Tror ni jag kan svara då? Nej. Läs varje mening flera gånger och flera dagar!
 
Skriv anteckningar. Om du läser sidor i en bok, gör korta anteckningar (det viktigaste). Mer fastnar om du skriver ner det och säger tyst för dig själv.
 
Ha ordning. Jag är en sån person som måste ha böcker och papper i ordning när jag pluggar. Det blir så mycket enklare att koncentrera sig då!! Ska också skaffa mappar och lägga alla papper i, i skåpet. Mitt skåp är kaos nu...
 
Ät inte när du pluggar. Man får inte tappa fokus, ät inte mellanmål samtidigt. Ät det innan. Om jag äter samtidigt som jag pluggar låter det såhär i mitt huvud: ”åh mat! tuggatugga. Vad ska jag äta nu? tugga tugga tugga mat mat mat mat. om nom nom nom tugga tugga” går inte att koncentrera sig!!!! Dock så är detta nog väldigt indiviuellt.
 
/E

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0